A magyar fiatalok többsége elfogadhatónak tartja, ha egy általa követett influenszer/youtuber terméket vagy szolgáltatást reklámoz, azonban a politikai tartalmakra kevésbé vevők – ez derül ki az Ifjúságkutató Intézet friss reprezentatív kutatásából.
Az Ifjúságkutató Intézet kifejezetten az influenszer-tartalmakra vonatkozóan készített 2024. év elején, a magyar fiatalok körében egy reprezentatív kutatást, amelyből megállapítható: a megkérdezett 15–29 évesek bő fele (54 százalék) inkább vagy teljes mértékben elfogadhatónak tartja, hogy a tartalomgyártó tevékenysége során reklámbevételekre tesz szert. Bár a közéleti kérdésekkel foglalkozó influenszerek hatása nem elhanyagolható, a fiatalok többsége mégis inkább a könnyedebb, szórakoztatóbb tartalmakat szereti.
Hitelesség és közélet kérdések
Az Ifjúságkutató Intézet által megkérdezett 15–29 évesek közel harmada (30 százalék) szerint a közéleti kérdésekben állást foglaló influenszerek hitelesebbek, azonban közel ugyanekkora mértékű csoport (28 százalék) nem ért egyet ezzel az állítással. E tekintetben tehát az influenszerek véleményformáló magatartása megosztja a fiatalokat. Akik több tartalomgyártót is követnek, magasabb arányban vélik úgy, hogy a közéleti kérdésekkel foglalkozó influenszerek hitelesebbek (38 százalék), mint azok, akik távol maradnak az efféle tartalmaktól (17 százalék). A megosztottság a nemek között is jelentős, a nők bő harmada (35 százalék), míg a férfiak negyede (25 százalék) gondolja hitelesebbnek a közéleti témákat feldolgozó tartalomgyártókat. A fiatalok szemében viszont ez nem azonos a politikával – a megkérdezettek jobban szeretik (36 százalék szemben a 23 százalékkal), ha egy influenszer inkább távol marad az utóbbival kapcsolatos tartalmaktól.
Az Ifjúságkutató Intézet kutatása a fiatalokat vizsgálta 2024 januárjában. A válaszadás online, önkitöltős kérdőívvel támogatott interjúkkal történt (CAWI) összesen 1000 15–29 éves magyarországi fiatalt kérdeztek meg reprezentatív mintaválasztást alkalmazva.
Budapest, 2024. május 6.