Többet ér-e az influenszer szava a szülőkénél? Lehet példakép egy influenszer? Az Ifjúságkutató Intézet kutatásából kiderül, hogy a magyar fiatalok többsége szerint saját korosztálya számára a szülő szava többet ér az influenszerekénél. Az ifjúság 16 százaléka választ példaképet a közösségi média megmondói közül.
Influenszerek követése
A fiatalok több mint kétharmada követ influenszereket, 59 százalékuk többet is. Különbség mutatkozik a nemek tekintetében. A nők csaknem háromnegyede követő, és jellemzően több influenszert is követnek, mint a férfiak. A leginkább elkötelezett korcsoport a 18–24 éves: 71 százalékuk követ híres internetes tartalomgyártó személyt.
Kinek a véleménye számít?
A fiatalok 50 százaléka szerint a szülők véleménye fontosabb, mint az influenszereké; 20 százalékuk van ellenkező véleményen, a többiek bizonytalanok ennek megítélésében. A kor emelkedésével egyenes arányban nő azok aránya, akik a szülők véleményének jelentőségéről beszélnek, vagyis a közösségi média leginkább a legfiatalabbakat befolyásolja.
Példaképek a tartalomgyártók?
A fiatalok többsége (53 százalék) számára az influenszer nem példakép, mindössze 16 százalék állította ennek az ellenkezőjét. Minél fiatalabb valaki, annál jellemzőbb, hogy követendő példaként tekint egy internetes megmondóemberre. A 15–17 évesek 22 százalékára, a 25–29 éveseknek már csak 13 százalékára igaz ez.
A szülők és a család jelentőségét az Ifjúságkutató Intézet korábbi kutatása is alátámasztja. A fiatalokra jellemző magányból a kitörési pontot elsősorban nem a közösség média, hanem az emberi kapcsolatok, azon belül is a család (31 százalék) és a barátok (26 százalék) jelentik. Mindezzel együtt a közösségi média jelentősége a fiatalok életében nő.
Az MCC-ben működő Ifjúságkutató Intézet reprezentatív kutatása a 15-29 év közötti fiatalok körében végzett vizsgálatot 2024 januárban. A válaszadás online, önkitöltős kérdőívvel támogatott interjúkkal történt (CAWI) összesen 1000 fő megkérdezésével.
Budapest, 2024. április 15.