Székely Levente
Sokan emlékezhetünk Zente, az SMA1- (spinalis muscularis atrophia) betegségben szenvedő kisfiú öt évvel ezelőtti történetére, aki számára az életmentő kezeléshez szükséges pénz közadakozásból állt össze. Arra talán már kevesebben emlékeznek, hogy a 700 millió forintnyi összeg rekordidő alatt gyűlt össze, amiben nagy szerepet játszott az, hogy számos influencer, youtuber, internetes híresség állt a jó ügy mellé. Zente története azt tanította meg, hogy Magyarországon is hatalmas potenciál van az influencerek civil ügyek melletti kiállásában (is).
A gyermekvédelemhez kapcsolódó, 2024. február 16-án tartott budapesti demonstráción az influence rek százezres nagyságrendben voltak képesek az utcára hívni tömegeket, ami korábban a kormánnyal szem behelyezkedő politikai közösségnek a sok próbálkozás elle nére sem sikerült. A médiatörténeti és közéleti szempontból is példa nélküli esemény arra utal, hogy a közösségi média ismert arcai képesek a fizikai valóságba is átkonvertálni a virtuális terekben megszerzett figyelmi tőkét.
7% 28% 59% Nem tudom 4% 2% nem szeretnék válaszolni Igen, többet is többet is követnek. A leginkább elkötelezett életkori cso portot a 18–24 évesek jelentik, akiknek közel háromnegye de (71 százalék) követ influencereket. Az influencerek ritkábban állnak ki önzetlenül ügyek mellé, Az elmúlt időszakban jelentős médiafigyelem irányult az influencerek közéleti kérdésekkel kapcsolatos megnyilvánu lásaira, különös tekintettel a politikai véleményformálásban betöltött szerepükre. A politikai aktorok ugyan hazánkban is komoly figyelmet szenteltek a közösségi médiának, azon ban látva az influencerek aktivitást ösztönző képességét, sokakban megfogalmazódhatott a kérdés, képesek-e a tar talmaikat előszeretettel fogyasztó fiatalok politikai nézeteit is formálni, képesek-e az online elköteleződést szavazatokban megtestesülő cselekvéssé konvertálni?
KÉPESEK MEGSZÓLÍTANI A FIATALOKAT, ÉS NEM BAJ, HA KERESNEK IS RAJTA
Az Ifjúságkutató Intézet kifejezetten az influencertartalmak ra vonatkozóan készített 2024. év elején reprezentatív ku tatást a 15–29 éves magyar fiatalok körében. Az 1000 fő megkérdezésével készült kutatásból megállapítható, hogy a fiatalok többsége követ influencereket/youtubereket. A leg többen egynél több influencert is követnek (59 százalék), de legalább egyet kétharmaduk (66 százalék). Különbség mutatkozik meg a nemek tekintetében, a lányok/nők na gyobb arányban követnek influencereket, és jellemzően gyakrabban készítenek szponzorált tartalmakat, amelyeket a közönségük általában tolerál. A Ifjúságkutató Intézet ál tal készített kutatás eredményei abba az irányba mutatnak, hogy az influencerek hatása bár nem elhanyagolható, a fia talok többsége továbbra is szórakozási céllal keresi ezeket a tartalmakat. Korábbi kutatásokból is látható volt, hogy az influencerek követői elfogadják, hogy a tartalomgyártó te vékenysége során reklámbevételekre tesz szert. A megkér dezett 15–29 évesek bő fele (54 százalék) inkább vagy tel jes mértékben elfogadhatónak tartja, ha egy általa követett influencer/youtuber terméket vagy szolgáltatást reklámoz.
AZ INFLUENCER INKÁBB NE POLITIZÁLJON
Azt gondolhatnánk, hogy a civil ügyek melletti kiállás anya gi hasznot ugyan nem hoz, de a hitelességet mindenkép pen növeli, azonban ez nem ilyen egyszerű. Az Ifjúságkuta tó Intézet által megkérdezett 15–29 évesek közel harmada (30 százalék) szerint a társadalmi ügyek mellé kiálló influ encerek hitelesebbek, azonban közel ugyanekkora mér tékű csoport (28 százalék) nem ért egyet ezzel az állítással. Az influencerek társadalmi kérdésekben való véleményfor máló magatartása megosztja tehát a fiatalokat. Akik több tartalomgyártót is követnek, magasabb arányban véleked nek úgy, hogy hitelesebbek az ilyen influencerek (38 száza lék), mint azok, akik távol maradnak az influencertartalmak tól (17 százalék). A megosztottság a nemek között is jelentős, a nők bő harmada (35 százalék), míg a férfiak negyede (25 százalék) gondolja hitelesebbnek a társadalmi kérdésekben állást foglaló tartalomgyártókat.
A fiatalok szemében a társadalmi kérdések azonban sem miképpen sem azonosak a politikával. Korábbi kutatások azt mutatták, hogy a társadalmi kérdések iránt nyitott fiatalok jó része számára a politika mást jelent, mint a szó szótári alakja. A politika inkább a pártpolitikai iszapbir kózás, mintsem a társadalom problémáinak megvitatása, így aztán a politika a politikusok dolga, az influencer meg in kább ne politizáljon. Figyelemre méltó eredmény, hogy az influencereket követők körében is többen vannak azok, akik úgy vélekednek, hogy nem helyes, ha az általuk követett tartalomgyártó politikai kérdésekben is állást foglal (36 vs. 23 százalék), és úgy tűnik, hogy véleménykülönbség sem jellemző, a különböző társadalmi-gazdasági jellemzők nem mutatnak különbséget ebben a kérdésben.
Kiterjesztve a kérdést a követőkön túlra, megfigyelhetjük, hogy a 15–29 éves magyarországi fiatalok közel kéthar mada (63 százalék) nem tartja fontosnak, hogy kiderüljön, milyen politikai nézeteket képvisel egy-egy influencer. Jel lemző, hogy akik több tartalomgyártót is követnek, kevésbé érzik ezt fontosnak (10 százalék), mint azok, akik csupán egy influencer tartalmait követik (25 százalék), de esetük ben is közel kétszer annyian vannak, akik nem tartják fontos nak megismerni követettjük politikai nézeteit. Fontos megemlíteni, hogy az Ifjúságkutató Intézet kérdőíves felmérése még a 2024. február 16-án tartott budapesti demonstrációt életre hívó kegyelmi botrány kipattanása előtt zárult, így ez a konkrét ügy nem befolyásolhatta a válasz adókat.
NYOMOKBAN PÉLDAKÉPET IS TARTALMAZHAT
Az influencerek tartalmainak a direkt politikai üzeneteken kívül is lehet ideológiai tartalmuk, és biztosan közvetítenek értékeket és normákat. Már a kommunikáció maga, a nyelv használat is modellként szolgálhat a fiatalok számára. A nem zetközi kutatások azt mutatják, hogy a tartalomgyártók által közvetített értékek és normák nem minden esetben illeszked nek a szocializáció hagyományos tereiben, a családban vagy az iskolában közvetítettekhez. Többet ér-e az influencer, mint a szülő szava, válhat-e példaképpé a youtuber? Az influencerek vagy youtuberek véleménye a megkérde zett 15–29 évesek ötöde (20 százalék) szerint a fiatalok számára fontosabb, mint a szülőké.
A válaszadók fele (50 százalék) nem ért egyet ezzel a kijelentéssel, és ez a több ségi vélemény. Az életkori kategóriák alapján vizsgálva a kérdést megállapítható, hogy az életkor emelkedé sével csökken az állítással egyetértők aránya, tehát míg a 15–17 évesek közel negyede (25 százalék), a 18–24 évesek 20 százalé ka és a 25–29 évesek 14 százaléka ért egyet azzal, hogy saját nemzedékébe tartozó fiatalok számára az influencerek véleménye fajsúlyosabb, mint a szülőké. A fiatalok többsége számára az influencer nem példakép (53 százalék), mindösszesen 16 százalék állította, hogy inkább vagy teljes mértékben egyetért azzal, hogy az álta la követett influencer példakép (is). Fiúk és lányok számára egyforma mértékben lehetnek példaképek az influencerek, ugyanakkor életkor tekintetében jelentős különbségeket fedezhetünk fel. Jellemző, hogy a fiatalabbak hajlamosab bak az általuk követett influencerre példaképként gondolni, a 15–17 évesek ötöde (22 százalék), a 18–24 évesek 17 százaléka, míg a 25–29 évesek 13 százaléka tekinti példa képének valamely követett influencert.
Összességében a magyarországi 15–29 évesek 7 száza léka állítja, hogy a nemzedéke számára az influencerek véleménye fontosabb, mint a szülőké, és egyben valamely általa követett tartalomkészítőt példaképének is tart, ami az ifjúság körében is megerősíti a személyes kapcsolatok, el sősorban a család fontosságát